Wednesday, May 20, 2009

Perjumpaan dgn coach (yg x dirancang)


Add ImageBermula dengan Perjumpaan mengenai SMIDEC di KL bersama Kak Zie, Rosdi, Sopy, Aff dan Ikin. Tiba2 coach call dan alang2 dah berkumpul kami atur pertemuan di kawasan berdekatan.

bak kata Alfian kita perlu praktikan ilmu2 coaching.

Info dari Coach, terdapat 2 cara meneruskan program coaching (coach if you're reading this please correct me if i'm wrong):

Pertama, menjadi coach trainee. contact coach personally. Syaratnya telah menjadi coachee dan menepati kriteria coach to be.

Kedua, Join ECI club, contact PA naidi untuk details seperti yuran tahunan. ECI club ialah seperti group coaching kita tapi terdiri daripada ramai lagi coachee lain. ini satu lagi kumpulan sokongan usahawan.

Ketiga, ini tambahan saya semata, Bergiat aktif bersama PUNB coachee group batch 1. Group kitalah tu. Dengan mempraktikkan amalan biz coaching pada diri dan membantu group member mencapai deklarasi yang S.M.A.R.T, saya yakin kita akan berjaya (mempunyai asas perniagaan yang kukuh) dalam 2 tahun lagi.

Konsep P.L.O.C pernah diajar coach.

Control(terakhir)
(Bermula dgn satu project kita mungkin dapat memantau perniagaan secara personal, tetapi apabila mempunyai beberapa project/plan tindakan serentak kita memerlukan satu kaedah pemantauan, contohnya menggunakan kaedah monthly report, KPI, target, job spec, manual) contoh yang senang monthly report yg kita hantar tiap bulan pada PUNB, itu satu kaedah pemantauan prestasi .

Lead(ketiga)
(seperti delegate tugasan kepada orang lain, dan inspire mereka untuk menjadi penyokong berbanding pekerja, we support their passion they become our supporter, the question is whats in for them if they help us? so we need to know their passion, people find job to support their passion. If we only pay them we get a worker/pekerja but if we support their passion we get a solid supporter for our project)

Organise(kedua)
(contohnya menyusun strategi dalam bentuk Plan Tindakan mingguan, checklist untuk melancarkan pelaksanaan pelan tindakan)

Plan(pertama)
(brain storming, making plans,deklarasi SMART)

Inilah serba ringkas apa yang saya pelajari dari coach1.
Aku harap ni menjawap soalan Sopy.

Aku percaya setiap orang dari kita telah belajar sesuatu dari coach1 yang org lain tak dapat faham. kalau dikongsi mungkin beri manfaat pada yang lain.

Free POS system:
Sopy dan sesiapa yang berminat utk ada sistem Point Of Sale (POS), sistem rekod pembayaran guna komputer boleh download FREE disini:

http://proffittcenter.org/

perlu:
1.Laptop / desktop
2.barcode scanner (kalau brg ada barcode), boleh dpt kat ebay RM250 brand new.

Dgn POS kita boleh rekod setiap jualan, masa jualan, nama pembeli, jumlah stok keluar masuk, bilangan stok yg tinggal dll.

Diluar harganya RM3000 complete set. ada pro and con. tapi setakat ini it does the job well for me ;-)

Hidup Usahawan

No comments:

Post a Comment